Cykel på hjernen

Her finder du en beskrivelse af nogle af de oplevelser jeg har haft som cykelmotionist.
Se eventuelt oversigt over alle min motionscykelløb her.
2013
Året her rent cykelmæssigt været skelsættende – gennem mine år som cykelmotionist har jeg cyklet med ligesindende fra Galten. Som: stifter, iværksætter, kaptajn og formand for Galten CK de første år (af andre kaldet: hold-ejer) – har jeg efter vi flyttede til Aarhus i 2009, langsomt afviklet mit engagement i Galten CK. Det skyldes primært afstanden. Det skelsættende i år har været, at jeg er blevet medlem af CK Aarhus, hvor jeg langsomt er ved at etablere mig på hold 1. Galten og CK Aarhus har hver deres styrke: Galten er meget det sociale, hvor mange kender hinanden i forvejen – og et klart koncept for, hvordan man skal forholde sig som motionscykellist. I CK Aarhus de nogle andre fordele, som jeg kunne savne i Galten – det hele er lidt mere “anakistisk”. Ser man skyggen af et by-skilt, så er der skiltespurt og det er ikke noget der skal aftales. Træningen er ligeledes mere konkurrencepræget.
Årets udfordring var i år et gensyn med: Les Trois Ballons i Alsace – igen en stor oplevelse. Læs mere i ovenstående links.

2012 2012 har budt på mange cykeloplevelser – efter 2011, hvor jeg holdt en lille pause fra de udenland- ske løb, så bød det på to udflugter i år. Først Amstel Gold Race midt i april — og ja, de har virkelig bakker i Holland, hvor 150 km blev gennemført – og mit favoritløb Ötztaler Radmarathon i august gennem Østrig og Italien. Der ud over deltog jeg i en del af de hjemmelige cykelløb. Desværre “peakede” jeg ikke ved dette års Ötztaler – 15 minutter langsommere end sidst. Det skyldes primært forkølelse i ugen op til løbet, min fars alvorlige sygedom, samt mine problemer med ryggen gennem 3 måneder – undskyldninger er der nok af.
2011 Året 2011 er mest af alt et sabat år inden for deltagelse i de helt store løb og udenlands eventyr inden for cykling. Den eneste lidt større begivenhed var en uges træningsophold på Costa Brava ved foden af Pyrenæerne sidste i marts sammen med 6 andre fra Galten CK. Jeg har alene deltager i to motionsløb – Grejsdalsløbet på 200 km, hvor jeg udgik efter 100 km pga punktering og mest af alt manglende motivation. Desuden deltagelse i Aarhus Rundt på 123 km, hvor jeg tabte pedalarmen efter 30 km – det kostede 20 minutter og alt håb om en rimelig tid. 2011 blev ligeledes den første sommerferie siden 2004, hvor jeg ikke har haft cyklen med.
I stedet bruger jeg lidt mere tid på mountainbike kørsel i Marselisskoven – og drømmer frem mod nye mål i 2012 – deltagelse i Amstel Gold Race medio april og Ötztaler Radmarathon ultimo august. Sidst nævnte stiller krav til, at der virkelig skal smides nogle kilo, hvis jeg have en chance for, at forbedre min tid fra 2010.
2010 2010 var alle gode gange 3 med hensyn til deltagelse i Ötztaler Radmarathon. Forberedelsen var blandt andet sommerferie nogle dage i Sölden og i Kroation med cyklen i bagagen.

2009 I 2009 blev succesen fra året før med deltagelse i det hårdeste endags motionscykelløb der kan opdrives – Ötztaler Radmarathon – gentaget.
Jeg fik ikke kørt så mange motionsløb i 2009 som tidligere år, men forberedelsesmæssigt fik jeg kørt flere kilometer end nogensinde før. Deltagelse i Grejsdalsløbet på 200 km bør dog nævnes – her var det ikke Kiddesvej der var hårdest, men det helt nye afslutning på den meget stejle Gl. Kongevej – den var rigtig hård efter mere end 200 km i sadlen.

Der ud over var der selvfølgelig den årlige træningstur til Harzen. Cykelmæssigt var sommerperioden meget påvirket af, at vi stod midt i en flytning, så kostede en hel del ressourcer – ikke mindst mentalt.
Efter turen til Sölden for deltagelse i Ötztaler Radmarathon sidst i august (hvor de 8.000 km blev rundet), blev det ikke til meget mere cykling det år. Her blev ressourcerne i stedet brugt på vores nye “gamle” hus i Åbyhøj.

2008 I 2008 blev det til den hidtil største oplevelse i forbindelse med deltagelse i Ötztaler Radmarathon – se min egen beretning – samt den min klubkammerat Jan Jelle har skrev – under Ötztaler Radmarathon øverst på siden.
Forberedelsen til løbet foregik gennem hele sæsonen – men i forbindelse med vores 2 ugers sommerferie på Mallorca, havde jeg cyklen med. Læs beretningen “helt i hegnet på Mallorca” her

2007 Forberedelsen til 2007 hoved udfordring – Ballonerne i Frankrig – startede allerede i vinteren med spinning og mountainbike i skoven ved Ry.

I foråret blev det til deltagelse i: Colliers Classic, hvor jeg forsøgte at give Jalabert baghjul. De 104 km blev tilbagelagt med knap 35 i gennemsnit.

Herefter stod det på 200 km i Grejsdalen. Jeg havde aftalt at køre turen sammen med “Ballon Team” deltagerne: John og Torben. Det blev ikke nogen heldig dag. Vi var knap nok startet inden John punkterede – herefter havde Torben problemer med knap så gode ben på bakkerne. Da vi kom til lige før Munkebjerg bakken, punkterede John igen. Jeg havde en ekstra slange, men efter en del forsøg måtte vi konstaterer, at den ikke passede til John’s fælg pga kort ventil. Jeg måtte derfor op af “Munken” til depotet efter en slange, ned igen med slangen.
Herefter kunne jeg begive op af Munkebjerg bakken for anden gang på den tur. Det næste var, at jeg fik en øldåse kastet i ryggen fra en ung mand i en bil, der passerede med kun 10 cm afstand – “idiot”!!. Vi kørte en og en med masser af plads til bilerne. Vi kortede noget af turen herefter, men vi skulle selvfølgelig op af den berygtet “Kiddesvej” i Vejle med 21% – det var en oplevelse. Tælleren viste 198 km ved ankomst til mål efter en begivenhedsrig dag.
Herefter stod det på den årlige tur til Harzen.

En sidste afpudsning var “Århus Rundt” på 118 km – igen en uheldig dag, da en eller anden person havde lavet “hærværk” på skilteafmærkningen, således vi kun fik en tur på 78 km

Tidligere år Læs om vores første tur med Team AxaptaOnline i forbindelse med Århus – København i 2005 og året efter deltagelse i Vättern Rundan de findes alle øverst på siden.