01-05-2008 Beretning fra 140 km ruten - Danmarks Højeste
Galten CK’s klubdragt
fyldte pænt i billedet på Vi havde i forvejen lagt taktikken – vi skulle stikke på den første bakke eller også skulle vi have Knud Erik ud på et ”indianer-udbrud”. I forbindelse med starten kl 10:00 var vi så optaget af vores taktiske overvejelser, at vi selvfølgelig endte bagerst i feltet. Ret hurtigt var der opstået et stort hul op til de forreste. Vi blev dog hurtigt enige om, at vi skulle kører op til den frontgruppen, da vi i en stor gruppe nemmere kunne ”transporteres” rundt – i et stort felt bliver man ”suget” med. Der skulle virkelig trædes
til – og efter knap Der var dog en del ”uro” i frontgruppen, hvor der blev kæmpet om placeringerne – og her viste Claus ”Fod” at det var noget han mestrede med sin store rutine inden for cykling - bag ham havde ”Skipper” fundet et godt hjul! Knud Erik havde vi tabt på vej frem til frontgruppen, men han er sej, så han skulle nok komme igennem! Efter Vores rådvildhed havde
kosten os en del – fra en perfekt placering midt i ”smørhullet”
(midt i feltet), var: John, Ivan og undertegnede i stedet 3- Vi kunne ikke
umiddelbart se Ivan bag os, men foran kunne vi se Vi var nu 4 GCK
ryttere, foran os havde vi: Claus, Skipper og Lars, bag os havde vi:
Ivan, Torben og Knud Erik. Vi forsøgte at organisere os med en omgang
”paradekørsel”, men det kunne de 3-4 andre ryttere uden for klubben
absolut ikke finde ud af. Vi kom over Ejnar Baunehøj og Yding Skovhøj
– efter et par stykker var ”faldet af” fik vi organiseret kørsel
på en linje, hvor vi på skift tog en føring på 4- På nedkørslen fra
Vorladegård ned langs Mossø havde vi fået øje på noget der lignede
en GCK trøje foran – og ganske rigtig, vi fik kørt Lars op, som
havde nogle problemer med gearene. Nu var 5 GCK ryttere i gruppen der
desuden bestod af 4 andre ryttere, som vi efterhånden havde fået
samlet op. På stigningen op mod
Salten blev vi kørt op af de hurtigste ryttere på På strækningen fra Salten til Gl. Rye fik vi vinket til Skipper, som stod ”i skoven” og var ved at udskifte en punkteret slange. I Boes kørte vi i
depot – her tog vi godt for os af: sandwich, bananer, chokolade, vand
og saft. På depotet stødte vi på alle cykelsildene fra GCK, samt Bjørn
og Peder Juul – alle deltager på Da vi skulle til at
forlade depotet kom Ivan ind og besluttede straks at slutte sig til os
– vi var nu 6 GCK’er i gruppen. Fra Boes gik turen over
Ry forbi Knudsø og op af vores elskede Jaungyde bakke. Vi kørte ad
bakken op gennem Veng – her gik Ivan i krampe, han havde ikke fået
fyldt depoterne op på samme måde som os andre, så han ville fortsætte
alene og i stedet korte noget af ruten. I Stilling skulle vi på
Turen gik ad bakken ved
Stilling Sø og videre af bakken op mod Solbjerg. Herefter gik det
videre igennem en række mindre byer – hele vejen på mindre
trafikerede veje. Efter Mit baghjul var begyndt
at slå helt vildt – jeg var klar over, at der sikkert var røget eger
i mit hjul – jeg måtte krydse finger for, at mit Fulcrum hjul kunne bære
min ”spinkle” J
krop op ad Bjergvejen og hjem til mål. Bjergvejen var som sædvanlig
rigtig hård – efterhånden kunne man godt mærke de mange kilometer på
vejene – specielt i skulder og nakke – og selvfølgelig også i
benene. Vi kom heldigvis alle i
mål i fin stil – computeren viste Pulsmåleren viste
igen, igen – at motionscykling er en fantastisk motionsform – jeg
havde brændt 3500 kalorier af med et gennemsnit puls på 142. Til
sammenligning bruger en almindelig voksen dansker, der ikke dyrker
motion, omkring 1800 kalorier på en hel dag – jeg havde brændt knap
det dobbelte af på 4½ time. Og ja, pulsen havde været oppe at
”peake” makspulsen – det har sikkert været Bjergvejen. I mål var Skipper
allerede kommet i mål, han var åbenbart kørt forbi os, medens vi var
i depot i Boes, hvor vi havde ventet på ham. Den hurtigste GCK
rytter var Claus ”Fod” – som var kommet i mål i tiden 4:03,
hvilket svare til knap I en tid lidt over 5 timer, kom de sidste 2 GCK ryttere i mål – de havde været forfulgt af uheld. Torben var som sagt punkteret – og da han skulle skifte slangen var ventilen knækket, så han måtte på den igen. Han havde fået hjælp af Knud Erik, som havde holdt ind for at hjælpe. Efter Veng havde Torben
fået en krise (det samme sted som Ivan), men Knud Erik havde på bedste
vis fået hjulpet Torben igennem krisen, således de klarede de Næste søndag – d.
11. maj – venter en endnu hårdere udfordring for de fleste af
deltagerne på 140 km: Grejsdalen med
|