New York er fed…

oktober 16, 2015
Ib Meineche
No Comments

Sidst i september havde Heidi og jeg kendt hinanden i 30 år – det havde tænkt os, at det skulle fejres med en lidt større by ferie. Det blev så med en tur til New York – og det fortrød vi ikke.

Det var samtidig vores første møde med USA, en kultur man kender fra utallige amerikanske film og serier – det blev et møde med store oplevelser.

Turen til NY gik via Bruxelles med Bruxelles Airlines – afgang fra Billund kl 07:00 og ankomst i JFK airport i NY kl 13:00 (tiden var lige skruet 6 timer tilbage, så vi brugte ca 12 timer på turen). Det første møde med New York og USA var meget vådt – orkanen Joaquin sendt en afstikker op mod New York – og med temperaturer på kun 10 grader var det en kold fornøjelse.

Vi benyttede os af airtrain til Jamaica station og der fra videre med subway til Manhattan. Vi havde bestilt 5 overnatninger på Hotel Ameritania, som ligger meget centralt: 5 minutter fra Times Square og Centralpark – og vi havde udsigt til Broadway fra vores ganske fortrinlige værelse.

Første udflugt fredag aften gik til lyshavet ved Times Square – lidt en turistfælde, men samtidig meget imponerende. Vi gik af 7’th Avenue ned til Madison Square Garden og krydsede over til 8’th Avenue, hvor vi fandt en berømt pizza restaurant for at gå dækket det hul i maven, som efterhånden var opstået. Pizzaen faldt dog ikke helt i vores smag – alt for meget ost og fed.

Lørdag morgen fandt vi en lille lokal cafe med morgenmad – ommelet med ost – den blev noget tung, men den mættede fint. Det støvregnede stadigvæk lidt, så vi besluttede, at noget af dagen skulle anvendes på shopping – det betyder, at vi lagde ud med toppen af poppen på dette område: 5’th Avenue. Alt i kendte luksus mærker var repræsenterede med deres egne overdådige butikker – her blev en del butikker besøgt. Det hele er meget imponerende: Nike store i 5 etager, 24/7 365 dage åben Apple store og meget, meget mere. Heidi fik købt skjorter og taske i Tommy Hilfiger store, jeg fik købt Nike sko i en Footlocker butik. Der ud over 2 par Levis bukser til USD 100 i en Levis store – meget billigt og lækre bukser, et tilbud både Heidi og jeg benyttede os af.

Vi besøgte samtidig verdens største banegård: Grand Central Station med 42 perroner og 65 spor – her vil jeg meget gerne have besøgt den berømte Oyster Bar for at smage på nogle østers, men det var Heidi ikke lige frisk på.

På pladsen ved Times Square købte vi biletter til en musical forestilling til samme aften med 50% rabat – men med omkring 1200 DKK for to billetter er det stadigvæk lidt peberet. Det var til musicalen: Jersey Boys – en hel forrygende musical med fantastisk musik, kan anbefales på det kraftigste.

Søndag morgen startede vi med morgenmad på en cafe der osede af amerikansk kultur – som man kender fra mange amerikanske film – Viand Coffée Shop. Et aflangt lokale med små båse med borde og stole – og selvfølgelig med spansktalende personale. Det var de lokale – her under politibetjente – der indtog deres morgenmad her. Prøv et enkelt besøg her, hvis du kommer til NY.

Herefter gik turen igennem Centralpark fra den ene ende til den anden – og ja, den er meget lang. Her finder man masser af punkter, som man genkender fra film. Da vi nåede til den anden ende slog vi lige en lille sløjfe op igennem Harlem – og ja, beboerne her er meget sorte. Det virkede dog forholdsvis trygt, at færdes her.

Her efter tilbage ned gennem parken i den anden side. Det er i øvrigt en god ide, at besøge parken en weekend – så er der ingen biltrafik på de få veje, men i stedet masser at lokale, som er ud at: gå, løbe eller cykle.

Samtidig tittede solen nu igennem skydækket og temperaturen steg til over de 20 grader – her blev den liggende de resterende dage.

Efter mere end 20.000 skridt var vi tilbage i området ved Times Square på Broadway. Her havde vil planlagt besøg på Ellen’s Stardust Diner. I en propfyldt lokale blev vi skruet ind ved et bord. Det ene øjeblik var vores tjener ved, at betjene os – det næste øjeblik sang han duet med en anden tjener, en virkelig underholdende restaurant. Alle de ansatte er sangere, som enten er mellem opgaver på musicals eller talenter der håber på, at blive opdaget. Indtægterne bruger de så på de mange sang og danselektioner, som er nødvendigt for, at kunne begå sig på Broadway.